2 Mayıs 2011 Pazartesi

Cherchez la femme

Başlıktaki cümle Fransızca bir tabir.
"Kadını arayın" demekmiş.
İlk kez Fatih Altaylı'dan duyduğum bu laf, "Bir erkeğin kusurunu,
bir kabahatini mi arıyorsunuz,kadınına bakın" anlamına geliyormuş.

Şu aralar ne yapıp edip zeytinyağı gibi suyun üstüne çıkmam gerekiyor.
Böyle durumlarda bünye otomatik olarak savunmaya geçtiğinden elde
avuçta işe yarar ne malzeme varsa araştırmaya başlıyor.
Benimki de çıfıt bohçası gibi olmuş beynimin içinden bula bula bu tabiri
bulmuş.
"Hah işte!Tam da aradığım bu!" diye balıklama atladım bu lafa..
Elime "Ben naapim kardeşim suç sende!Beğenmediğin ne varsa hepsi senin
yüzünden" deme fırsatı geçtiğinden acayip sevindim.
Yüzüme, "şimdi bittin sen!" ifadesi ile birlikte "şimdi naapacaksın bakalım"
sırıtışı yerleştirip oturdum klavyenin başına.

Fakat bu iş fazla kolay oldu gibi geldi;oldum olası yolunda giden şeylerden
rahatsız olurum;çünkü altından mutlaka bir maraza çıkar.
Dur şunu bir daha araştırayım dedim,araştırdım.
Meğer bu tabir kadını suçlayan bir tabir değilmiş;aksine erkeğin zafiyetini
göstermek amacıyla kullanılırmış.
Haliyle elim böğrümde kaldı,yüzümdeki hınzır ifade kayboldu .
Yerine,mal varlığıyla hava basarken eşeğin aparatını görüp bozum olmuş
deve ifadesi yerleşti.
Ama ben yılmam;araştırmalarım devam ediyor;eninde sonunda işime
yarar bir şeyler bulurum.

Hem elin Fransız'ının lafından bana ne..
İçime Nihat Doğan kaçmış edasıyla "keçisinin bile bir başka melediği benim
memleketimin özlü lafları ne güne duruyor" dedim.
Derken aklıma konuyla çok alakası olmasa da Safiye Soyman'ın lafı geldi.
Ne demişti Safiye Soyman:
"Her başarılı erkeğin altında bir kadın yatar."
Herkes bu lafa güldü,dalga geçti de,aslında bu laf orjinalinden daha
gerçekçi,daha doğru..Bunu da belirtmeden geçmeyeyim.